Työssäoppimispaikkani on Parturi-Kampaamo Carpe Diem, joka sijaitsee aivan Laukaan keskustassa. Saman katon alla työskentelevät ohjaajani Heidin lisäksi sopimusyrittäjänä Sonja sekä kosmetologi Jenni sekä koulutettu hieroja Tanja. Yhden oven avaukselle asiakkaalle tarjotaan siis kattavasti kauneuteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluja, ammattitaidolla ja lämpimällä asenteella. Jokainen tiloissa toimivista yrittäjistä on alansa vankka osaaja, joilta opiskelijan on loistava ammentaa ammatitaidon saloja, monesta eri näkökulmasta katsottuna.
Kuvien lähteenä liikkeen facebook-sivut, jotka löydät löydät täältä.
Liikkeellä on laaja asiakaskunta ja työpäivät on todellakin työntäyteisiä ja tarkkaan ajoitettuja. Jo valmiiksi täysiä päiviä tiivisti entisestään sekä Heidin että vuokratuoliyrittäjä Sonjan vapaapäivät, jotka sattuivat juuri työssäoppimisen kohdalle. Teknisesti haastavia leikkausrakenteita ei tämän jakson aikana ollut mahdollista päästä harjoittelemaan omin käsin, mikä on aivan ymmärrettävää. Yrittäjän on huolehdittava ensisijaisesti asiakkaiden palvelusta eikä kiireisenä ajanjaksona ole mahdollista varata pitkiä ajanjaksoja opiskelijan työskentelyn ohjaamiseen/tarkkailuun.
Mutta katselemalla, tarkkailemalla ja kyselemällä oppii myös paljon. Yllättävää oli, kuinka paljon pelkkä seuraaminen voi viedä voimia! Vaikka vain sivusta seurasin leikkausten etenemistä, pyrin koko ajan aktiivisesti hahmottamaan leikkaukseen liittyviä teknisiä seikkoja: Millainen kehälinja on muodostumassa, onko kyse tasamittaisesta kerrostuksesta vaiko porrastuksesta, mitkä ovat nostokulmat ja vetosuunnat, miten sivut yhdistyvät päällisosaan, miten otsahiukset yhdistyvät sivuihin ja niin edelleen ja niin edelleen.
Kahden viikon jakso ei kuitenkaan ollut pelkkää seisoskelua ja katselua, vaan tekemistäkin löytyi. Harjojen ja kampojen puhdistusta sekä tilojen siistimistä. Varsinaista leikkaamista pääsi harjoittelemaan kahden tasausleikkauksen verran. Pesua ja föönausta sai harjoitella sitäkin enemmän: Asiakkaille tarjottiin ilmaiseksi intialainen päähieronta, hiusten pesu sekä föönaus.
Hienointa oli päästä harjoittelemaan asiakkaan kohtaamista: Vastaanotto, työn aloittaminen ja asiakkaan ohjaaminen vaihe vaiheelta sekä lopuksi asiakkaan hyvästeleminen. Vilpitön kiitos lämmitti mieltä joka kerta, oli hienoa huomata että asiakkaille jäi kokemuksesta miellyttävä, rauhallinen ja rentoutunut tunne.
Kahden viikon alkulämmittelyn jälkeen harjoittelut jatkuvat perjantaisin: viikot jatkuvat rytmillä neljä päivää koulua, yksi päivä työharjoittelua. Perjantaisin ensisijainen tavoite olisi päästä käytännössä harjoittelemaan viikolla koulussa opeteltuja asioita, mutta sen lisäksi jokaiselle perjantai-päivälle on oma tavoitteensa. Tässä omat perjantai-savotat sekä niiden tarkastelua:
Liikkeen väreihin ja värikarttoihin tutustumista
Liikkeessä toimii kaksi kampaajaa, omistaja sekä sopimusyrittäjä, joilla molemmilla on omat värisarjat ja hapatteet käytössä. Tämä järjestely värien suhteen on laadittu siksi, että kummallakin on omat "luottotuotteet" sekä omat mieltymykset väreiltä vaadittavien ominaisuuksien suhteen. Kumpikin hankkii itsenäisesti värit ja kumpikin pitää itse kirjaa menekistä.Ohjaajallani on käytössä Schwarzkopf Igora-sarja. Sarja on hyvin laaja, ammattikäyttöön suunniteltu ja hyvin perinteinen - alunperin sarja on tuotu markkinoille jo 50 vuotta sitten ja on siitä asti ollut alansa edelläkävijä. Sarjassa on kaikkiaan 120 kaunista, keskenään sekoitettavaa sävyä mutta liikkeeseen on valikoitu vain osa sävyistä - noin joka toinen, jolloin puuttuvan "välisävyn" voi itse sekoittaa. Igora tarjoaa useita vaihtoehtoja vastaamaan asiakkaan mieltymyksiä ja tarpeita, esimerkiksi Essensity on tuoteperheeseen kuuluva ammoniakiton vaihtoehto. Igora Blondme on hiusten vaalennukseen ja vaaleiden sävyjen ylläpitoon, Colour10 on pikaväri (vaikutusaika noin 10 min!) esimerkiksi tyviväreihin sekä kevyemmät vaihtoehdot Vibrance ja värivaahto Expert Mousse.
Värikarttoja sekä lisätietoja löydät Schwarzkopfin sivuilta:
http://www.schwarzkopf-professional.fi/skp/fi/fi/home/tuotteet/varjaaminen/igora-royal/filosofia.html
Ohjaajan haastattelu
Yksi syksyn aikana toteutettavista työssäoppimisen tehtävistä oli ohjaajan haastattelu. Tosin varsinaisen "tenttaamisen" sijasta haastattelu muodostui lyhyeksi, mutta sitäkin enemmän silmiä avaavaksi keskustelutuokioksi. Tässä hieman yhteenvetoa keskustelusta.
Liikkeen omistaja Heidi ollut aina kiinnostunut hiuksista ja hiusten laittamisesta, aina lapsuudesta asti. Haave parturi-kampaajan ammatista oli niin vahva, että hän meni suoraan peruskoulusta ammattikouluun ja on edelleen tyytyväinen valintaansa. Aluksi harjoitti ammattia toisen parturi-kampaajan kanssa ja vietti välillä aikaa kotona lapsiensa kanssa. Kotiäitiys päättyi lopulta oman liikkeen perustamiseen ja itsenäiseen yrittäjyyteen.
Nuoresta iästä huolimatta Heidillä on jo pitkä ja vankka kokemus alasta ja on nähnyt, kuinka ala on muuttunut vuosien mittaan. Yhtenä suurena muutoksena oli muutaman vuoden takainen arvonlisäveron raju korotus, jonka vaikutti alaan monin tavoin. Jopa siinä määrin, että useat liikkeet joutuivat sulkemaan ovensa pysyvästi. Samoin tuotteiden myynti nousi keskusteluissa esiin. Yhä enenevässä määrin kampaamo-tuotteiden myynti on siirtynyt marketteihin ja päivittäistavarakauppoihin, minkä seurauksena kampaamo-tason tuotteilta on hiipunut mielikuva ylellisyydestä ja ainutlaatuisuudesta. Liikkeissä tuotteiden myynti on yleisesti ottaen vähäistä ja kannattamatonta, johtuen juuri kovasta kilpailusta hinnoissa.
Jotta parturi-kampaajan ammatissa menestyy, tulee tekijältä löytyä joustavuutta ja sosiaalisuutta. Tosin iloinen ja ystävällinen asenne ei yksinään riitä, vaan on oltava myös vahva tietotaito alan eri osa-alueilta. On oltava taidokas tekijä ja vahva ammattilainen. Kun asenne, taidot ja tieto ovat hallussa, paras palkka onkin tyytyväiseltä asiakkaalta saatu vilpitön kiitos. Tyytyväinen asiakas palaa vielä uudelleen penkkiin istumaan.
Mutta pitää myös hyväksyä se, että kaikkia ei voi miellyttää. Jokaisen parturi-kampaajan uralle mahtuu myös tyytymättömiä asiakkaita, jolloin pitää vain hammasta purren ottaa palaute vastaan ja pyrkiä pääsemään molemmin puolisen pettymyksen yli.
Pitkä, vuosia kestävä asiakassuhde kanta-asiakkaan kanssa on parhaimmillaan lähempänä ystävyyttä. Tutuksi tullessa syntyy luottamus, jolloin asiakkaan kanssa keskustelu voi olla yksityisasioista avautumista. Avoimuus ja aroistakin asioista puhuminen parturi-kampaajan kanssa saattaa johtua siitä, että kampaaja on "iholla" sekä henkisesti että konkreettisesti. Kampaajahan työskentelee hyvin lähellä asiakasta, niin lähellä että harva olisi valmis päästämään muun vieraan ihmisen niin lähietäisyydelle itsestään. Mutta vastaavasti lämmin suhde asiakkaaseen voi olla myös koskettava. Esimerkiksi pitkäaikaisen kanta-asiakkaan pois nukkuminen koskettaa syvältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti